Meester Martijn vertelt
Hoewel ik hier al ruim 20 jaar werk voelt het iedere dag weer anders. Elke dag is een verrassing. Wat zullen de leerlingen vandaag te vertellen hebben? Zijn ze geboeid door mijn les? Lukt het om ze een stapje vooruit te helpen? Lukt het weer om ze te activeren met leerzame samenwerkvormen? Wat is er nou mooier dat een leerling die zegt: ‘Wat hebben we weer een leuke les gehad!"
Daarnaast zijn we als school ook steeds in ontwikkeling. Zo zijn we volgens de EDI-methode les gaan geven. De leerlingen zijn hierdoor gemotiveerder en actiever betrokken bij de lessen. Ook zijn de resultaten verbeterd. Dit maakt het onderwijs zo leuk. Je bent jezelf aan het verbeteren en je ziet succeservaringen bij de kinderen. Dat geeft motivatie om ermee door te gaan.
Op onze school kun je echt het verschil voor kinderen maken. Veel leerlingen zijn vastgelopen in het reguliere basisonderwijs en komen dan met weinig zelfvertrouwen bij ons binnen. Ook al voelt het "gewoon" wat we doen. Het is mooi om te zien dezelfde kinderen een poosje later, zelfbewust, lachend en met zelfvertrouwen door de gangen te zien lopen. Dat geeft mij veel voldoening. Ik heb daarom ook het gevoel dat ik echt het verschil voor deze kinderen kan maken.
Bij ons op school leren we samen, stap voor stap. Hierbij kijken we wat de kinderen nodig hebben. Op die manier kunnen de kinderen meer uit zichzelf halen en zo hun talenten ontplooien. Wat mij het meeste voldoening geeft is om het juiste te doen, op het juiste moment, juist in de ogen van de kinderen.
De Wenteltrap is een heerlijke werkplek voor mij omdat we een fijn team hebben met een grote saamhorigheid waarin we op elkaar kunnen rekenen. Daarnaast is deze school met zijn de diversiteit aan kinderen mijn alledaagse uitdaging. De grootste kracht bij ons is dat we altijd proberen te denken in oplossingen en mogelijkheden, waarbij het belang van de kinderen uiteraard voorop staat.
De aanpak hier biedt voor mij de mogelijkheid om kinderen echt te leren kennen en een band op te bouwen. Juist dat geeft mij de mogelijkheid signalen vroegtijdig te herkennen en het contact aan te gaan. Het maakt mij blij dat ik daarom vaak net dat beetje meer voor een kind kan betekenen. Ook word ik heel enthousiast van de momenten dat ik een bijdrage heb geleverd aan een succeservaring van een kind. Kinderen geven je dit direct terug en dat is toch de mooiste waardering die je kunt krijgen.
Unieke, blijvende mooie herinneringen heb ik aan de jaarlijkse schoolkampen. Vanaf groep 6 wordt hier door de kinderen met veel enthousiasme aan deelgenomen. Hoewel ik ook ieder jaar weer totaal uitgeput van het kamp thuis kom blijft het een belevenis die ik niet zou willen missen. Iedereen is even uit zijn vertrouwde omgeving, doet andere dingen, slaapt op een andere plek en is vooral bezig met sport en spel. We hebben dan altijd erg veel lol met elkaar. Samen op kamp gaan schept een band, je bouwt daar iets met elkaar op wat in het verdere contact met de kinderen op school erg waardevol is.